måndag 31 maj 2010

Konferens

Tillbaka efter en väldigt lång, intensiv och händelserik helg. Konferens med hela företaget i vackra Trondheim. Tyvärr hann vi inte se så mycket av staden, men få utvalda delar gav en förståelse hur genuin denna stad är, förmodligen kommer jag tillbaka någon gång.

Jag tror vi tickade av alla måsten denna helg, bufféer, siffror, kaffe, bullar, mingel, visioner, partaj, de obligatoriska gruppövningarna och gästföreläsare.

Jag har under helgen haft förmånen att få lyssna på en av världens bästa talare, rankad etta i Europa och nr 15 i världen. Jag vet inte hur man rankar talare, men alla lovord över denna man är befogade. När han kom till konferensen, på vägen mot byggnaden var det inte en man som kom, det var en säregen figur med enorm utstrålning. Han drog allas blickar till sig och ännu visste inte dom flesta vem han var. Jag har fått träffa Kjell A Nordström och jag älskade honom. En lustig figur med ett genis hjärna, guldplätterade hjärnceller och en alldeles egen tolkning av världsekonomin. Dessutom var han klädd i svarta byxor, svart skjorta, sjal, silverglänsande glasögon, flertalet ringar på fingrarna och helt rakad. Nej, det är inte vad man förväntar sig av en ekonomie professor, men det är så otroligt genialisk varumärkesbyggnad. He is one of a kind, sjukt smart. Han fångade varenda en och överträffade högt ställda förväntningar. Med enkel engelska tog han oss med på en resa som förklarade den ekonomiska krisen, varumärkesbyggnad, produktutveckling, förmågan att förstå storheten med test and learn. Det bästa företagen är de som låter sina anställda "fuck up", rätta till problemen, prova igen och lyckas. Han gav oss svaren på hur världen kommer se ut om 20 år och hur vi ska lyckas som entreprenörer. Kjelle är en favorit och självklar inspirationskälla, måste läsa hans bok Funky business som kom ut för några år sen!



Efter en härlig helg och bra start på veckan, är jag inspirerad om än något trött : -)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar