onsdag 7 april 2010

Clean desk policy

Om man tittar i våra kontorsregler på jobbet så finns det en rubrik som heter "clean desk policy". Jag gillar det. Jag gillar ordning och reda och att man varje morgon kommer till ett tomt skrivbord med oskrivna blad och nya kreativa tankar. Jag har tagit fasta på detta, inte bara för att det är en ganska skön känsla att städa undan dagens arbete, utan också för att det kräver eftertanke inför morgondagen. Jag måste sammanfatta det som är gjort och det som ska göras, när det är gjort är det också lättare att lämna jobbet innanför kontorsdörrarna.

Men, så kommer jag hem och inser att vi ofta tillämpar detta även hemma. Både jag och M tycker det är skönt att städa undan dagen varje kväll och möta morgondagen i ett städat hem. Så det är ingen underdrift att vi har en clean desk policy även hemma. Köket ska vara rent, vardagsrummet undanplockat, barnens rum städade. Jag tycker jag det inger ett lugn och en positiv känsla när jag kliver upp på morgonen. Även G har börjat plock i ordning i sitt rum innan läggning, han kan inte somna om det är stökigt, odningssinne i rakt nedstigande led!

Den som lagar mat har ett greencard till disken och den som diskar gör det till det är tomt på bänken, we like! Och min rosa lilla pärla i köket putsas lite extra av mig :-)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar